Total Tayangan Halaman

Jumat, 28 Februari 2014

African Grey Parrot

African Grey Parrot adalah salah satu burung peliharaan yang paling popular disebabkan oleh kebolehan ia untuk mengajuk percakapan. Burung yang menakjubkan ini bukan sahaja cantik dan menarik, malahan ia juga senang untuk berinteraksi dan mempunyai sifat ingin tahu. Personaliti dan sifat ingin tahu burung ini akan menakjubkan dan mengembirakan pemiliknya.African Grey Parrot tergolong di dalam kategori haiwan yang sangat bijak, menjadikan mereka haiwan peliharaan yang terbaik bagi penggemar burung parrot.
African Grey Parrot dibeli sebagai burung peliharaan kerana penampilannya yang menarik dan keupayaan untuk bercakap. Selain daripada bercakap, ia juga sangat mudah untuk mengajuk bunyi-bunyi yang terdapat pada persekitaran. Ia boleh mengajuk suara orang, bunyi burung-burung yang lain, bunyi deringan telefon dan banyak lagi. Walaupun mereka pandai bercakap dan mengajuk, African Grey Parrot bukanlah jenis burung yang suka menjerit bising dengan kuat seperti keluarga parrot yang lain. Dengan segala kelebihan yang ada pada African Grey Parrot menjadikan ia sangat popular, tetapi membela burung ini memerlukan komitmen yang sangat tinggi. African Grey Parrot yang sangat bijak ini akan cepat bosan jika tidak disediakan dengan stimulasi yang banyak. Ia memerlukan interaksi yang berterusan dengan pemilik selain alat-alat permainan yang pelbagai.
Walaupun  African Grey Parrot suka dipegang  ia masih memerlukan pengawasan semasa berinteraksi dengan manusia kerana naluri semulajadi sebagai haiwan liar masih wujud. Ia boleh digambarkan seperti kecerdikan yang sama seperti kanak-kanak berumur 5 tahun, tetapi emosi seperti kanak-kanak berumur 2 tahun.
Asal African Grey Parrot
African Grey Parrots (Psittacus erithacus), bersaiz sederhana ini boleh dijumpai di dalam hutan hujan di Barat dan Tengah benua Afrika.  African Grey Parrots mencapai kematangan ketika berumur 4 atau 5 tahun dan mempunyai jangka hayat lebih daripada 50 tahun di dalam kurungan.
Sejarah African Grey Parrots
Menyimpan African Grey Parrots sebagai haiwan peliharaan telah direkodkan seawal tahun 1800an di mana Dr. W.T. Greene di dalam beberapa siri bukunya termasuk siri yang bertajuk “The Grey and How to Treat it”, 1885. Pada awalnya, African Grey Parrots sering dipanggil dengan nama “Jaco” berkaitan dengan bunyi aslinya yang digunakan oleh pelayar-pelayar Portugis di dalam pelayaran mereka di laut.
Terdapat beberapa petikan sastera dan contoh lain penyimpanan African Grey Parrots sebagai haiwan peliharaan.Golongan bangsawan eropah menghargai haiwan ini kerana kecantikannya dan keupayaan untuk bercakap. Pada awal tahun 1500an, dikatakan Raja England, King Henry VII mempunyai burung African Grey Parrots yang di simpan di Hampton Court. Manuskrip terkenal oleh naturalis Jerman, Johann Matthäus Bechstein, karya klasiknya mengenai burung sangkar yang ditulis pada tahun1774, menggambarkan African Grey Parrotsyang dimiliki oleh Kardinal Ascanius.
Jenis-jenis African Grey Parrots
Terdapat hanya tiga burung berbeza dalam genus Psittacus erithacus ini, dengan dua yang paling popular dikenali sebagai Congo African Grey Parrot dan Timneh African Grey. Sama ada ya atau  tidak ketiga-tiga jenis burung ini daripada spesies yang berbeza, subspesies atau hanya varian spesies utama erithacus Psittacus, lainnya masih lagi didebatkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar